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    Impression du texte

    Théâtre

    Essentiel

    Le métier de comédien selon Louis Jouvet: «Faire un miracle avec soi-même.» Cité de mémoire.

    Documentation

    Propos et citations sur le théâtre

    "Une pièce de théâtre ne m'intéresse que si l'action extérieure, réduite à la plus grande simplicité, n'y est qu'un prétexte à l'exploration de l'homme; si l'auteur s'y est donné pour tâche non d'imaginer et de construire mécaniquement une intrigue, mais d'exprimer avec le maximum de vérité, d'intensité et de profondeur un certain nombre de mouvements de l'âme humaine."

    HENRY DE MONTHERLANT, "Notes de théâtre", dans Théâtre, Bibliothèque de la Pléiade, p. 1075

    Publications

    Considérations sur l'art dramatique, par Pierre-Marie-Michel Lepeintre (texte introductif du premier volume de la Suite du Répertoire du Théâtre français publié à Paris chez la Veuve Dabo en 1822, p. 1-41) (Bibliothèque de Lisieux)

    Milner, Jessica R. The Mechanics of European Farce. Thèse. University of New South Wales. 1971: "This thesis examines the mechanical comic techniques which are characteristic of farce as a dramatic forma in the European theatre. It briefly traces the origins of the term in the mediaeval liturgical drama and the history of its critical usage. Contemporary criticism of the genre rests upon the common, though ill-defined, understanding that farce is a specific form of comedy and that certain distinguishing characteristics are associated with plays which may be described as farces; although farcical techniques and scenes of farce may also be utilized by other comic forms for their own dramatic purposes. Some of those characteristics are examined in detail -- farce's exclusive concern with laughter and its lack, as a genre, of any more serious dramatic purpose; its spirit of festive liberation; its obscenity and its essential conservatism; its irregularity and improbability in plot structure; its dependence upon predictable co-incidence and other mechanical patterns of events; its use of stock, or 'type' characters and its association with masks; its exploitation of visual comedy and its relationship to the actor's art. Brief historical outlines are given of the chief period of farce in the European theatre, between the development of the Graeco-Roman stages and the close of the nineteenth century." (Australian Theses Digital Program - texte intégral en format PDF)
    Date de création : 2012-04-01 | Date de modification : 2012-04-01
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